Escola Móbile
O que é Móbile
Móbile: viver o saber
Mundos que mudam, valores que permanecem
Pressupostos para definição curricular
Objetivos gerais da Móbile
Cotidiano da Móbile
Informações para matrícula
Educação Infantil
Ensino Fundamental
Ensino Médio
Projetos, atividades extracurriculares e opcionais
Apoio ao professor
Apoio ao aluno
Recursos físicos de apoio pedagógico
Galeria de fotos
PLANO DIRETOR MÓBILE
Inglês

Aprender uma língua estrangeira em uma era marcada pela revolução tecnológica e pelo rápido acesso à informação faz-se primordial para fins de comunicação entre povos e, principalmente, para acesso a novas culturas e grupos sociais. "Representa outra possibilidade de agir no mundo pelo discurso além daquela que a língua materna oferece. Da mesma forma que o ensino da língua materna, o ensino de língua estrangeira incorpora a questão de como as pessoas agem na sociedade por meio da palavra, construindo o mundo social, a si mesmos e os outros à sua volta. Portanto, o ensino de línguas oferece um modo singular para tratar das relações entre a linguagem e o mundo social, já que é o próprio discurso que constrói o mundo social."1

Pensando nisso, a Móbile estruturou seu curso regular de Inglês para garantir a seus alunos que eles alcancem, ao término do 9º ano, o domínio da leitura e da escrita de textos adequados à sua faixa etária, bem como fluência na comunicação oral, sem que necessitem recorrer a cursos livres de Inglês fora do ambiente escolar.

Para atingir esse objetivo com mais eficiência, a Escola oferece curso de Inglês desde a Educação Infantil. Nessa etapa, tem-se como ponto de partida a brincadeira e a fantasia. No Ensino Fundamental, os alunos de 1º e 2º ano exploram e descobrem a língua inglesa por meio de atividades comunicativas, histórias, jogos e projetos. O enfoque é dado à compreensão e à produção oral. Já no 3º, 4º e 5º ano, além do desenvolvimento das habilidades orais, inicia-se um processo de desenvolvimento de compreensão e produção escrita. Os alunos são expostos a pequenos textos, músicas populares e sites educacionais, e a habilidade escrita é desenvolvida por meio de atividades estruturadas e significativas.

A partir do 6º ano, os alunos são agrupados em níveis diferentes, dentro da mesma série, de acordo com seu conhecimento linguístico. São divididos em grupos menores com o intuito de poder praticar mais as habilidades de compreensão auditiva e produção oral, dando continuidade ao desenvolvimento das habilidades de compreensão e produção escrita.

Diversas estratégias e recursos pedagógicos são utilizados para maximizar o desenvolvimento da língua inglesa, tais como tarefas realizadas em duplas de conversação, utilização de filmes e softwares, bem como a realização de eventos específicos para determinadas séries, como é o caso do Festival de Inglês, que acontece no 6º e no 7º ano, ou de projetos de Informática que permeiam todos os estágios de nosso curso.

_____________________
1 BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais – terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998, p. 43.

Habilidades apresentadas pelos alunos ao final das três etapas do curso de Inglês do 6º ao 9º ano

• Ao final dos estágios básicos (B1 ao B6)

Habilidades comunicativas (compreensão e produção orais)
O aluno é capaz de se comunicar socialmente em situações concretas e familiares, tais como: falar sobre si mesmo, sua família e rotina, sobre fatos que já ocorreram e planos para o futuro.

Habilidade escrita
O aluno consegue escrever cartas, bilhetes e e-mails mais simples, relatando sua rotina, seus interesses, fazendo convites para encontros sociais.

Correção Gramatical
O aluno é capaz de usar estruturas básicas da gramática para expor ideias relacionadas ao passado, presente e futuro. Comete erros frequentemente, os quais, entretanto, não impedem a comunicação.

• Ao final dos estágios pré-intermediários (B7 e B8)

Habilidades comunicativas (compreensão e produção orais)
O aluno é capaz de participar de conversas informais. Consegue expressar a maioria de suas ideias e opiniões de forma mais eficiente, lidando com situações imprevisíveis de forma satisfatória.

Habilidade escrita
O aluno consegue escrever cartas, bilhetes, e-mails e pequenos textos relatando suas experiências e/ou seus interesses com maior exatidão, correção e prontidão.

Correção Gramatical
Nesta fase, o aluno começa a entender estruturas que são um pouco mais elaboradas e sofisticadas.

• Ao final do estágio intermediário (B9 e B10)

Habilidades comunicativas (compreensão e produção orais)
Este estágio é o início de um caminho que visa sofisticar a linguagem usada pelo aluno por meio de estruturas gramaticais mais complexas e de uma expansão de seu conhecimento lexical. Ao final deste estágio, o aluno é capaz de lidar com assuntos mais abstratos, participar de debates ou fazer apresentações orais.

Habilidade escrita
Além de conseguir escrever cartas, recados e e-mails com maior eficiência e rapidez, é capaz, também, de escrever textos um pouco mais elaborados sobre assuntos do cotidiano e de seu interesse.

Correção Gramatical
O aluno faz uso de estruturas mais complexas e sofisticadas, de forma mais autônoma.

Obs.: No estágio B9, o aluno inicia a preparação para o exame internacional de nível intermediário superior FCE (First Certificate in English), da University of Cambridge.

 

1º ANO
2º ANO
3º ANO
4º ANO
5º ANO
6º ao 9º ANO
        BASIC 1
        BASIC 2
        BASIC 3
        BASIC 4
        BASIC 5
        BASIC 6
        BASIC 7
        BASIC 8
        BASIC 9
        BASIC 10


1º ANO

Language functions

- Introduce oneself.
- Express greetings.
- Use polite expressions.
- Use commands.
- Talk about:
   - numbers: 0–100;
   - eating habits;
   - food and fruits;
   - fairy tales;
   - likes and dislikes;
   - facilities (places in the city);
   - days of the week;
   - months of the year;
   - school activities;
   - five senses.

Voltar ao topo


2º ANO

Language functions

- Greet people.
- Introduce oneself.
- Follow:
   - classroom commands;
   - directions;
   - instructions.
- Use polite expressions.
- Identify days of the week.
- Identify months of the year.
- Identify classroom objects.
- Count from 1 to 100.
- Talk about:
   - favorite colors;
   - animals;
   - emotions;
   - food;
   - beverages;
   - parts of the body.
  

Voltar ao topo

 


3º ANO

Language functions

- Greet people.
- Introduce oneself.
- Exchange personal information.
- Follow:
   - classroom commands;
   - directions;
   - instructions.
- Use polite expressions.
- Identify classroom objects.
- Name:
   - the alphabet;
   - days of the week;
   - months of the year.
- Spell words.
- Talk about:
   - names, ages and birthdays;
   - likes and dislikes;
   - activities;
   - animals;
   - jobs;
   - clothes;
   - countries.

Voltar ao topo


4º ANO

Language functions

- Greet people.
- Introduce oneself.
- Exchange personal information.
- Follow:
   - classroom commands;
   - directions;
   - instructions.
- Use polite expressions.
- Identify classroom objects.
- Name
   - days of the week;
   - months of the year.
- Spell words.
- Talk about:
   - school subjects;
   - animals;
   - countries, nationalities and languages;
   - origin;
   - the family;
   - house and furniture;
   - possessions.
- Express wishes about the environment;
- Count from 1 to 100.
- Tell the time.

Grammar

- Subject pronouns.
- Possessive adjectives.
- Verb to be
   - affirmative;
   - negative;
   - interrogative.
- Question words.
- Possessive genitive case.
- There to be.

Voltar ao topo


5º ANO

Language functions

- Greet people.
- Introduce oneself.
- Exchange greetings.
- Exchange personal information.
- Follow and express:
   - classroom commands;
   - directions;
   - instructions.
- Use polite expressions.
- Name:
   - days of the week;
   - months of the year.
- Spell words.
- Talk about:
   - routine;
   - clothes and what people are wearing;
   - likes and dislikes;
   - sports;
   - music;
   - free time activities;
   - abilities;
- Make suggestions.
  

Grammar

- Simple Present.
- Question words.
- Modal: can.
- Present Continuous.
- Adverbs of frequency.


Voltar ao topo


6º AO 9º ANO


BASIC 1

Language functions

- Greet people and respond to greetings.
- Introduce yourself and others.
- Ask for/give personal information.
- Ask about people in a photo.
- Spell names.
- Count.
- Ask about and identify objects.
- Tell the time.
- Understand and give instructions.
- Compare school timetables.
- Make requests.
- Describe
   - people and places and facilities;
   - what is happening.
- Talk about
   - personal possessions;
   - family;
   - ability;
   - likes and dislikes;
   - states and routines;
   - frequency of leisure activities. 


Grammar/Vocabulary

- Present simple of verb to be.
- Personal pronouns.
- Possessive adjectives.
- Questions words (what / where / who / when / how old).
- Demonstrative pronouns.
- Definite and Indefinite article.
- Plural Nouns.
- Modals: Can and Can’t.
- Imperatives.
- Present simple
- Prepositions of time.
-  Adverbs of frequency.
-  There is/ There are.
- Present continuous
- Countries.
- Numbers.
- The alphabet.
- Telling the time.
- Family members.
- Ordinal numbers.
- Months.
- Colors.
- Clothes.
- Musical instruments.
- Food.
- Sports and games.
- Leisure activities.
- School subjects.
- Parts of the body.

Voltar ao topo


BASIC 2

Language functions

-
Greet people and respond to greetings.
- Introduce yourself and others.
- Ask for/give personal information.
- Describe faces.
- Make comparisons.
- Express possession.
- Make and accepting / declining offers.
- Ask about prices.
- Talk about
   - routine and jobs;
   -  what people are doing now;
   - the weather;
   - past events;
   - future plans and intentions;
   - likes and dislikes.

Grammar / Vocabulary

- Present Simple.
- Present continuous.
- Possessive ‘s.
- Possessive pronouns.
- Comparative form.
- Superlative form.
- Past simple – verb to be
- Past simple
- Future Tense: Going to.
- Verbs followed by gerund.
- Some and any.
- Countable and uncountable nouns.
- Question tags with the verb to be.
- Routines.
- Jobs.
- Possessions.
- Weather.
- Seasons.
- Feelings.
- Countries and continents.
- Food and drink.
- Leisure activities.
- Animals.
- Kitchen utensils and equipment.

Voltar ao topo


BASIC 3

Language functions

- Introduce yourself and others.
- Express possession.
- Describe

   - what’s happening now;

   - what was happening.
- Make

   - comparisons;

   - predictions.
- Ask for and give

   - advice;

   - reasons.
- Talk about

   - nationality;

   - routines;

   - town facilities;

   - likes and dislikes;

   - what people are wearing;

   - what people do and about what they are doing now;

   - ability;

   - past events;

   - future plans and intentions;

   - the way people do things.

 

Grammar / Vocabulary

-
Present simple: verb to be
- Present simple
- Present continuous
- Possessive adjectives
- Possessive pronouns.
- Possessive 's and s’
- Comparative and superlative adjectives
- Modal verbs: Should and shouldn’t
- Preposition of place
- Verbs and prepositions followed by gerund
- Past simple_

- Past continuous
- Future: going to
- Future: will / won’t
- Adverbs of manner
- Countries and nationalities
- Likes and dislikes
- Routine activities
- Clothes and accessories
- Colors.
- Physical description
- Town attractions and facilities
- Buildings and places.
- Inventions
- Daily activities
- Transportation

 Voltar ao topo


BASIC 4

Language functions

-
Give directions.
- Order a meal in a restaurant.
- Say what is wrong.
- Express obligation, lack of obligation and prohibition.
- Make suggestions and express preferences.
- Express purpose and consequence.
- Ask for agreement.
- Describe

   - a sequence of events;

   - a process;

   - how things work.
- Talk about

   - arrangements;

   - recent events;

   - experiences;

   - cause and effect.

Grammar / Vocabulary

-
Present continuous: future
- Sequencing adverbs
- Object pronoun
- Verbs followed by indirect and direct object.
- Prepositions of direction
- Some and any.
- How much and how many
- Countable and uncountable nouns.
- Can / could for requests
- Present perfect
- Conjunctions
- Must and mustn’t
- Have to and don’t / doesn’t have to
- Participle adjectives ending in -ed / ing.
- Want to and would like to.
- I’d rather…
-
Infinitive of purpose
- Verbs followed by infinitive
- Open condition with if and when
- Question tags with be
- Schedules
- Directions
- Food
- Activities
- Animals
- Feelings
- Transportation
- Town facilities
- Household utensils
- Routines and rules
- Animals
- Jobs

Voltar ao topo


BASIC 5

Language functions

-
Agree and disagree.
- Make logical deductions and discuss possibility.
- Express obligation and prohibition.
- Give advice.
- Distinguish between fact and opinion.
- Make predictions, promises and offers.
- Describe

   - past events;

   - a system.

   - pictures.

   - what happened and what was happening.

   - sensations.
- Talk about

   - language learning;

   - likes and dislikes;

   - states and routines;

   - what is happening now;

   - future arrangements;

   - plans, abilities and intentions;

   - future possibility.

Grammar / Vocabulary

-
Present Simple and Present Continuous
- Present tense review
- Adverbial phrases of frequency
- Past simple review
- Past simple and past continuous
- Verbs and prepositions followed by gerund.
- So / nor + auxiliary verbs
- Present simple passive
- Linking words: who and which
- Modal Verbs: must / can / could / may / might
-
Reflexive pronouns
- Should / ought to and shouldn’t
- Had better
- Verbs of perception + present participle
- Can / could + verbs of perception
- Future tense: will / won’t / shall / going to
-
First conditional
- Leisure activities
- School subjects
- Clothes
- Family members
- Adjectives for feelings and opinions
- Parts of the body
- Phrasal verbs with get, out, down and up
- Adjectives for opinions
- Music
- Books
- World records
- Feelings
- Food
- Parts of the body


Voltar ao topo


BASIC 6

Language functions

-
Give advice.
- Ask for agreement and checking.
- Talk about
   - what has and hasn’t happened;
   - experiences;
   - achievements;
   - past habits and states;
   - imaginary or unlikely situations.
- Describe
   - events and things which are important;
   - a sequence of past events;
   - past processes;
   - past situations you regret.
- Report
   - requests, instructions and commands;
   - what someone said;
   - what someone asked.

Grammar / Vocabulary

-
Present perfect.
- Present perfect and simple past.
- Past perfect.
- Used to.
- Past simple passive.
- Ask / tell + infinitive.
- Reported statements: say and tell.
- Reported questions.
- Should / shouldn’t have.
- Ought to have.
- Second conditional.
- Question tags.
- Countries.
- Sports.
- Geographical features.
- Recycling.
- Household items and tasks.
- Inventions.
- Animals.
- Weather
- Illnesses and ailments.
- Phrases with do, go and make

Voltar ao topo


BASIC 7

Language functions

- Describe and compare the way things happen.
- Describe
   - objects and saying what they are for;
   - a sequence of events.
- Talk about
   - food and drink;
   - illness and medicine;
   - activities which continue up to now;
   - recent events;
   - a sequence of past events;
   - future possibility;
   - imaginary or unlikely situations;
   - future events schedules, arrangements and plans.
- Make
   - exclamations;
   - predictions.
- Express
   - wishes about the present
   - result.

Grammar / Vocabulary

-
Verbs not usually used in continuous forms.
- Gerund as subject.
- By / for + gerund.
- After / before + participle clause.
- Verb + gerund or infinitive.
- Present perfect continuous with for and since.
- Present perfect simple and continuous.
- Comparison of adverbs.
- Adverbs of degree.
- Order of adverbial phrases.
- What a / an...!
-
Order of adjectives.
- Future tense review.
- Future continuous.
- Future perfect.
- First conditional with if and unless.
- Time clauses with when, as soon as and until.
- Second conditional.
- Wish / if only + past simple.
- Food and drink.
- Household objects and kitchen equipment.
- Health and illness.
- Popular beliefs.
- Natural events.
- School subjects.
- Phrasal verbs with down, out, on and off.


Voltar ao topo


BASIC 8

Language functions

-
Make deductions and speculating about the past.
- Report what people said and asked.
- Express

   - regret about the past;

   - obligation and lack of obligation;

   - purpose.
- Talk about

   - unreal and imaginary past events;

   - what is right;

   - past ability;

   - obligation, permission and prohibition.
- Describe

   - problems and suggesting solutions;

   - changes and experiences.

Grammar / Vocabulary

-
Third conditional.
- Wish / if only + past perfect
- Must have to and need to
- Have to, don’t have to and needn’t
- Must have and can’t have.
- Could / may / might have
-
Reported speech with various reporting verbs
- Reported questions
- Get / have something done
- It’s time + past simple
- Passive tenses
- Passive infinitive
- Either… or
-
Both… and
-
Modal expressions in the past and future
- Make and let
- Routine
- Qualifications
- Sports
- Travel
- Food
- Family rules
- Furniture
- Music
- Idioms
- Phrasal verbs with up, in and into

Voltar ao topo


BASIC 9

Overview of the FCE exam (First Certificate in English)
- Paper 1: Reading
- Paper 2 : Writing 
- Paper 3 : Use of English
- Paper 4 : Listening
- Paper 5 : Speaking

Develop:
- reading, listening and writing strategies for the exam;
- oral skills for the exam interview.

Topics
- Things that make you laugh;
- Truth and lies – honesty;
- People who inspire – real life and fiction.
- Wild life.

Grammar
- Past tenses;
- Reported speech;
- Simple and continuous tenses;
- Verb patterns: gerund and infinitive.

Vocabulary
- Extreme adjectives;
- Idioms and verbs connected with speech;
- Phrasal verbs with take;
- Describing natural landscapes.

Voltar ao topo


BASIC 10

Topics
-
Circle of life
;
- Journeys.

Grammar
- Future tenses;
- Modal verbs.

Vocabulary
- Describing personality;
- Describing physical appearance;
- Idioms with come and go;
- Vocabulary related to traveling.

Voltar ao topo

Topo da página

ImprimirImprimir esta página

Atualizado em jan/2014